تغذیه ورزشی

تغذیه ورزشی چیست

تغذیه ورزشی چیست؟

یکی از مهم‌ترین اصول ورزش، تغذیه ورزشکاران می‌باشد، در ورزش‌های قدرتی همچون( بدنسازی،  TRX و وزنه برداری) تغذیه ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است، در تغذیه ورزشی به نوع غذا، مقدار مایعات که توسط فرد ورزشکار مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه می‌کنند. فرد ورزشکار باید مواد غذایی که شامل مواد مغذی همچون کربوهیدرات، پروتئین و ویتامین هستند را مصرف کند تا به اندام ایده‌آل خود برسد. یک برنامه تغذیه ورزشی باید شامل تمام گروه‌های غذایی باشد و مقدار بیشتری از مایعات در طول روز مصرف شود.

تاثیر مصرف مکمل‌ها برای ورزشکاران

دوپینگ یکی از انرژی‌زا های غیر قانونی می‌باشد که در سال 1940 کشف شد و خلبانان جنگ جهانی دوم از آن استفاده کردند. مصرف پروتئین یکی از واجبات ورزشکاران می‌باشد. زیرا در تسریع عملکرد کمک می‌کند. مصرف پروتئین سبب عضله سازی و حجیم سازی عضلات می‌شود. ناگفته نماند که استفاده بیش از حد پروتئین، عوارضی با خود به همراه دارد. مانند از دست دادن آب بدن، از دست دادن کلسیم، نقرس و آسیب کلیوی و… می‌باشد. در بعضی موارد برخی از بدنسازان علاوه بر رعایت تغذیه ورزشی، مواد غیرقانونی همچون استروئیدهای آنابولیک، آلیاژهایی حاوی هورمون تستسترون را استفاده می‌کنند که آسیب‌های جدی به همراه دارد.

تغذیه ورزشی

عوامل موثر در تغذیه ورزشی

از مهم‌ترین عوامل موثر در تغذیه ورزشی می‌توان به وزن، قد و جنس اشاره کرد که تاثیر به سزایی دارد. هر ورزشکاری اهداف و شرایط مختلفی دارد پس در نتیجه هر ورزشکاری باید نسبت به اهداف و شرایطش، رژیم غذایی و فعالیت ورزشی مناسب با هدف و شرایطش داشته باشد. عواملی همچون نوع فعالیت، شاخص توده بدنی و زمان فعالیت در تغذیه ورزشی اثر دارد و خوردن غذاهایی که از راه‌های طبیعی تهیه می‌شود مناسب‌تر از سایر غذاهای فرآوری شده می‌باشد. زمانی‌ که غذاها فرآوری‌شده باشند از ارزش آن کاسته می‌شود. جو دوسر و کینوا انتخابی مناسب و پرخاصیت برای ورزشکاران به شمار می‌آید که می‌توان از انواع فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها با برند خشکدانه که یکی از ارگانیک‌ترین و مرغوب‌ترین محصولات را دارا می‌باشند تهیه کرد.

مواد غذایی مختلف در تغذیه ورزشی

کربوهیدرات‌ها از مواد غذایی موثر در تغذیه ورزشی‌ می‌باشند. ورزشکاران با استفاده از کربوهیدرات‌ها، حدود 2000 تا 2400 کیلوکالری انرژی به‌ دست ‌می‌آورند. کربوهیدرات‌ها به صورت گلیکوژن در عضلات ذخیره می‌شوند و همچنین ورزشکارانی که نیاز به کاهش وزن دارند، کربوهیدرات‌ها سبب سوخت و ساز بیشتر می‌شوند و به همین دلیل بهتر است رژیم غذایی ورزشکاران را متخصصین تغذیه تجویز کنند. البته ناگفته نماند که در بعضی از رژیم‌ها، به دلیل مصرف بیشتر کربوهیدرات‌ها، چربی بدن نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث افزایش وزن می‌شود. میزان ذخیره گلیکوژن در بدن فرد حدود 500 تا 400 گرم می‌باشد، گلیکوژن در بدن فرد در سلول‌های عضله، کبد و خون ذخیره می‌شود. سلول‌های عضله در بدن بهترین منبع ذخیره گلیکوژن می‌باشد، حدود 300 تا 400 گرم گلیکوژن در عضلات بدن ذخیره می‌شود. حدود 75 تا 100 گرم گلیکوژن در کبد ذخیره می‌شود. کوچک‌ترین محل ذخیره گلیکوژن، خون می‌باشد که حدود 25 گرم در خون ذخیره می‌شود.

تغذیه ورزشی

فواید خوردن جو دوسر بر عملکرد ورزشی چیست؟

ورزشکاران به دلیل انجام فعالیت‌های شدید فیزیکی، به مواد مغذی و انرژی بیشتری نیاز دارند. کلید یک زندگی پرنشاط و سالم، ورزش است. مصرف غذاهای مناسب و غذاهایی که دارای مواد مغذی هستند، سبب عملکرد بهتر برای ورزشکاران می‌باشد. جو دوسر یک ماده مغذی می‌باشد که انتخاب خوبی برای ورزشکاران است. از فواید جو دوسر می‌توان به حفظ سطح کلسترول، کاهش وزن، حفظ سطح قند خون و از بین بردن کلسترول بد اشاره کرد. جو دوسر منبع غنی از فولیک اسید، کلسیم، ویتامین B، منیزیم، منگنز، آهن، روی، فسفر، پتاسیم، سدیم و پروتئین است. اصلی‌ترین و اساسی‌ترین ترکیب جو دوسر پرک صبحانه ، کربوهیدرات می‌باشد. جو دوسر میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن را به طور عجیبی افزایش می‌دهد. این محصول از آن دسته از مواد مغذی‌هایی است که باید در تغذیه ورزشی ورزشکاران قرار داشته باشد تا ورزشکاران انرژی لازم را بدست آورند. جو دوسر را می‌توان از انواع فروشگاه‌های معتبر با برند هاژه که یکی از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین برندها است تهیه‌ کرد.

فواید خوردن کینوا بر عملکرد ورزشی چیست؟

کینوا، ماده مغذی مناسب برای ورزشکاران و وزنه برداران می‌باشد. کینوا را می‌توان در انواع سالادها، غذاها و حتی به همراه میوه‌ها نیز استفاده کرد. خاویار گیاهی یا همان کینوا منبع غنی پروتئین است و به دلیل نداشتن کلسترول و گلوتن بهترین ماده مغذی برای افرادی که رژیم خاصی را رعایت می‌کنند می‌باشد و همچنین کینوا برای افراد مبتلا به دیابت یکی از اساسی‌ترین و بهترین ماده‌مغذی می‌باشد. کینوا هم مانند جو دوسر حاوی کربوهیدرات می‌باشد و بهتر است ورزشکاران، کینوا را در تغذیه ورزشی خود قرار دهند و از فواید آن بهره ببرند. کینوا را می‌توان از انواع فروشگاه‌های معتبر با برند هاژه که دارای محصولاتی مرغوب و با کیفیت می‌باشد تهیه کرد.

تغذیه ورزشی

مواد غذایی سلامت چیست
خوراک ورزشکاران باید چگونه باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن سبد خرید
بستن

بستن
منو
دسته بندی ها